Bästa tipsen för bockjakten

Bockjakten står för dörren och det är verkligen en av de mest klassiska jakterna för oss svenskar. Ofta bjuder bockjakten både på vackra augustikvällar och spännande jaktsituationer.

Men hur gör man egentligen för att bli en duktig bockjägare? Här kommer de bästa tipsen för en lyckad bockjakt:

1: Bockjakten börjar redan i Juli.

Nog för att man får ta med sig bössan först den 16:onde augusti men jakten börjar egentligen mycket tidigare än så. Ska man vara framgångsrik så är förberedelserna otroligt viktiga. Naturligtvis hjälper det om man har fixat med den vanliga viltvården med saltstenar etc och om man har tagit sig tid att sätta upp lite torn men den allra viktigaste aktiviteten är att spendera mycket tid ute på sina marker. Råbocken är ofta relativt stationär och ofta kan man hitta ett par olika bockar på sin mark ganska tidigt på säsongen. Ett tips för spaningarna innan jakten är att fota alla bockar. Det kommer föra med sig att du har mycket bättre koll när du har faktiska bilder istället för bara informationen i huvudet och dessutom kommer du ha tränat på att smyga, för ska man fota bra så måste man smyga nära och det kommer göra dig till en bättre jägare.

Vad ska man då med kunskapen om sina bockar till? Jo, framförallt tre saker:

  • Avgöra hur många bockar man har på marken så att man därifrån kan bestämma hur många man vill skjuta.
  • Avgöra på förhand vilka i populationen man vill ta bort så att rätt bockar sparas. (återkommer längre ner i texten med tips på vilka bockar man bör skjuta)
  • Få reda på vart rätt bock går och vilka vanor den har så att själva jakten kan bli effektiv.

2. Prylarna.

Bockjakt är en reletivt okomplicerad jaktform när det kommer till prylarna, man behöver inte en massa radioapparater och pejlar etc. Men några få saker är oumbärliga när man ska ut:

  • Handkikaren är ett måste. Man kan inte jaga bock effektivt om man måste svinga runt bössan med kikarsiktet kors och tvärs varje gång man vill kolla om den där busken är en bock eller inte. Det är dels inte ett särskilt effektivt sätt att spana av sina omgivningar och dels så blir rörelserna mycket större och klumpigare vilket råbocken lätt får syn på. Dessutom kan det finnas en säkerhetsaspekt i att inte vifta med bössan för mycket.
  • Skjutstödet gör dig mycket mer effektiv. Att ha ett skjutstöd som man är kompis med och som man har tränat mycket med gör dig farlig på minst dubbla distansen som att skjuta på frihand. Det förändrar dina odds till din fördel dramatiskt, och dessutom kommer du placera skotten mycket bättre vilket är mer etiskt.
  • En väl inskjuten studsare med bra optik. Det är en sliten klyscha att man hellre ska lägga mer pengar på optiken än på bössan men sällan blir det så påtagligt som under bockjakten. De flesta studsare skjuter idag täta träffbilder även i de billigare prisklasserna men bra optik kostar alltid pengar. Det är en otroligt störig känsla att inte kunna ta skottet på den bock som du jobbat för hela sommaren bara för att du inte ser ordentligt i kikarsiktet.

3. Jaga inte bara kväll och morgon.

Naturligtvis kan man generalisera och säga att det är som hetast att jaga bockarna morgon och kväll. Men råbocken är ofta förvånansvärt aktiv även på dagarna vilket gör att man kan ha otroligt fin jakt även resten av dagen. Det kräver bara lite mer av jägaren. Grundtipset är att man innan säsongen har dragit igång har spanat på den bock du vill komma åt så att du vet bockens vanor. Vart har den daglega? Vilka viltväxlar brukar den använda? Var sedan kreativ och testa vad som funkar för just den bocken. Jag brukar ha god framgång dagtid på hyggen. Ofta är bockarna som under dagen går på en åker på ett närliggande hygge och är det lagom uppväxt så känner sig bocken trygg där även dagtid vilket kan ge spännande jakttillfällen, inte minst med lockpipa.

4. Skjut rätt bock. 

Det finns hundra olika teorier om hur man bäst förvaltar sina råbockar och det kommer säkert finnas jägare som inte håller med mig här men för mig så har det fungerat bäst att helt enkelt låta alla bockar bli gamla och bara skjuta äldre bockar. Det har helt enkelt visat sig vara för knepigt för mig att med säkerhet säga vilka bockar som har bra anlag och vilka som ska skjutas bort tidigt. Flera gånger har jag sett riktigt klena bockar som ett par år senare har varit otroligt fina. Om man låter alla bockar bli gamla så vet man facit och man behöver dessutom aldrig oroa sig över återväxten eftersom att de yngre alltid klarar sig. Men hur ser man då att en bock är gammal? De viktigaste sakerna att titta på är:

  • På de flesta ställen i Sverige blir äldre bockar gulare i pälsen än de yngre som drar mer åt orange. En riktigt gul bock är ofta gammal.
  • De blir mer gråa i ansiktet och nosen upplevs kortare eftersom att huvudet blir lite tjockare.
  • Ger bocken en spensligt intryck och har smal hals så är det ofta ett tecken på en ung bock – spara.  

5. Smyga, locka, eller bara sitta still och vänta?

Vilken jaktform är då bäst? Enligt mig är det helt eget tycke och smak som får avgöra. Vissa älskar att sitta still, bli ett med naturen och väntar gärna på sin bock. Då passar det utmärkt att vaka i ett torn. Andra är rastlösa och vill smyga sig nära sin bock och vissa älskar tjusningen i att lura bockarna med lock. Så mitt tips till nya jägare är att testa alla jaktformer och sedan ägna sig åt det man gillar bäst.

Något kort tips för varje jaktform:

Smygjakten

Smyg upp emot vinden, långsamt och tyst med lugna rörelser. Stanna och kikarspana ofta och glöm för guds skull inte skjutstödet.

Sitta still 

Välj pass med omsorg. Välj ett pass där du innan har kollat att bocken du ska skjuta rör sig och välj ett pass i rätt vind. Tänk också på att hellre smyga lugnt och långsamt till passet så att ansmygningen verkligen blir tyst för inget är så tråkigt som att sitta på ett pass där du redan skrämt rådjuren på vägen dit.

Locka

Träna på att locka innan säsongen och använd en lockpipa som du är bekväm med. Köp inte en ny pipa två dagar innan jakten och tro att det ska funka för varje pipa behöver träning. Jag kör Buttolo Blatters lockpipa och har använt den ända sedan jag var barn. Klassiskt och effektivt.

Skitjakt på er.

/Pierre på jakt är jakt.

Logga in eller bli medlem för att lägga till en kommentar